Najčešće greške: Dva pitanja u jednom

Bilo da se radi o online anketi ili onoj sprovedenoj uživo ili putem telefona, neiskusni istraživači često podrivaju rezultate postavljanjem onih pitanja koja zapravo sadrže dve različite mogućnosti. Online ankete su posebno podložne ovom problemu. Zašto? Već smo govorili tome da je vreme ispitanika od krucijalnog značaja. Tehnologija takođe uslovljava postavljanje jednostavnih i brzih pitanja. U nastojanju da uštede vreme, istraživači postavljaju i ovakva pitanja: 

Da li mislite da postoji tržište za ovaj proizvod i da će se dobro prodavati?

  1. Da. 
  2. Ne.
  3. Ne znam.”

Uvek postoji tržište za neki proizvod, ali to ne znači da će se taj proizvod dobro prodavati. Možda je precenjen, a možda proizvođač ima lošu reputaciju. 

Ovakve konstrukcije uključuju dve teme u jedno pitanje, ali dozvoljavaju samo jedan odgovor. 

Ovakva pitanja su jedna od najčešćih grešaka u procesu kreiranja upitnika. 

Uticaj na anketu

Zbog čega su dva pitanja u jednom takav problem za anketu? Jednostavno, dovode do netačnosti krajnjih rezultata. Anketa sa takvim pitanjima dovodi do podataka na koje se ne možemo osloniti. Budući da se konstrukcija sastoji od dva različita pitanja, ne možemo znati na koje od njih je ispitanik zapravo odgovorio. 

Na primer, ako nam se na pitanje: “Da li ste zadovoljni cenama naših mobilnih usluga i korisničkim servisom?”, ponudi skala sa pet odgovora (veoma zadovoljan, zadovoljan, neutralan, nezadovoljan, veoma nezadovoljan), kakve zaključke možemo izvesti iz odgovora “veoma zadovoljan”? 

Takav odgovor možda ukazuje na to da ispitanik nije zadovoljan sa cenama, ali mu se dopada korisnička usluga. Može biti i potpuno suprotno – ispitanik je zadovoljan cenama, ali je imao negativna iskustva sa korisničkom uslugom.

Kako prepoznati ovu vrstu pitanja

Mnoga pitanja koja uključuju dve teme u jednu konstrukciju mogu se prepoznati kroz korišćenje veznika “i”, mada to nije garancija. Veznik “i” se može iskoristiti i u dobro formulisanom pitanju. 

U principu, pitanje koje sadrži dve teme prepoznajemo po tome što bismo ga lako mogli preformulisati kao dva odvojena pitanja. 

To možemo uraditi na primeru pitanja: “Da li mislite da bi studenti trebalo da imaju više časova iz istorije i matematike?”. Ovo pitanje možemo ovako raščlaniti:

1. “Da li mislite da bi studenti trebalo da imaju više časova iz istorije?”

i

2. “Da li mislite da bi studenti trebalo da imaju više časova iz matematike?”

Evo još nekih primera:

Da li mislite da bi automobili trebalo da budu brži i bezbedniji?

Da li ste zadovoljni svojim radnim mestom i platom?

Da li vaša kompanija ima drugačije politike za zapošljavanje muškaraca i žena?

Da li nalazite da je ova knjiga interesantna i korisna?

Varijacije

Ova vrsta formulacije može se pronaći i u prethodno definisanim odgovorima, koji se sastoje od dve izjave u isto vreme. Na primer, pitanje: “Šta vas motiviše na rad?”, ponekad ima ponuđen odgovor: “Dobre kolege i odgovarajuća plata.” Šta treba da odgovori neko ko ne voli svoje kolege, ali je zadovoljan platom? Ovakvi odgovori su jednako problematični kao i dva pitanja u jednom i trebalo bi ih u potpunosti izbegavati. 

Kao što smo već pomenuli, formulacija dva pitanja u jednom obično sadrži veznik “i”, ali to e bi trebalo uzimati kao apsolutni znak potvrde. Evo primera pitanja koje na prvi pogled ne deluje problematično: “Da li bi vlada trebala da uvede ograničenja za zaposlene tako što će zaposliti više administratora?” Ovo pitanje se može raščlaniti u dva odvojena pitanja:

1. “Da li bi vlada trebala da uvede ograničenja za zaposlene?”

i

2. “Da li bi vladine organizacije trebalo da zaposle više administratora?”

Kao što nam ovaj primer demonstrira, nekada su dupla pitanja neprimetna. 

Izuzeci – politika

Trebalo bi imati na umu da neke istraživačke organizacije namerno koriste ovu vrstu formulacije pitanja. To se dešava kada se istraživači oslanjaju na ovaj “trik” kako bi namerno došli do iskrivljenih rezultata i stvorili pogrešne stavove u javnosti. Takve slučajeve obično nalazimo u “izveštajima medija” o političkim događajima, strankama i ličnostima. Ti izveštaji predstavljaju diskretne manipulacije zainteresovanih stranaka. 

Fleksibilnost digitalne tehnologije

Istraživač će češće napraviti ovu grešku pri sastavljanju online anketa, ali web tehnologije dozvoljavaju i elegantna rešenja za njih.

Po pravilu, rešenje je vrlo jednostavno – razdvojiti dupla pitanja u dva odvojena. Na primer:

Duplo pitanje: “Da li se slažete da je parking u centru grada problem i da bi opština trebala da uradi nešto da taj problem reši?”

Revidirano pitanje: “Da li se slažete da je parking u centru grada problem?”

Ako ispitanik kaže “da”, pojavljuje se sledeće pitanje: “Da li bi opština trebala da uradi nešto da taj problem reši?”

Uobičajeno je u web tehnologijama da se anketa može dizajnirati tako da postoji set “osnovnih” i “dodatnih” pitanja. Dodatna pitanja se pojavljuju u zavisnosti od odgovora na osnovno pitanje. Zavisno od teme, istraživač može da isprogramira uslov za prikazivanje dodatnih pitanja. 

Koristeći Anketa.rs, ova funkcija se može naći u Podešavanjima, gde autor ankete može naći funkciju Logika. 

Postoji nekoliko različitih radnji koje se mogu desiti nakon što ispitanik ispuni zadati uslov: može se pojaviti dodatno pitanje, otvoriti nova web stranica, otvoriti neki drugi upitnik, itd. 

Na taj način, istraživač koristi sve mogućnosti koje mu pruža digitalno okruženje, a pritom štedi vreme. Ovakve funkcije moguće su u tradicionalnim istraživanjima jedino uz prisustvo anketara, što čini istraživanje skupljim i stvara rizik pogrešno protumačenih krajnjih rezultata.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *